Για μεγάλη μείωση στην τουριστική κίνηση των Ελλήνων -τόσο σε δημοφιλείς προορισμούς στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό- την περίοδο των Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, κάνουν λόγο εκπρόσωποι τουριστικών γραφείων που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα...
Επισημαίνουν ότι οι μειώσεις αφορούν κυρίως στα μεσαία εισοδήματα, που αποτελούν και τη βασική πελατεία των εν λόγω γραφείων, και θεωρούν ως κύρια αιτία της πτώσης την οικονομική κρίση.
«Ιδιαίτερα τα οργανωμένα ταξίδια σε ευρωπαϊκές χώρες σημείωσαν φέτος μείωση της τάξης του 45-50% και αντίστοιχα 25% για το εσωτερικό της χώρας» δηλώνει ο Χριστόφορος Μουζάκης, υπεύθυνος οργανωμένων εκδρομών στην Ευρώπη, του ταξιδιωτικού πρακτορείου «Joy Tours». Ο ίδιος προσθέτει ότι «χτυπήθηκαν κυρίως οι εκδρομείς των 400, 500, 700 ευρώ, που ταξίδευαν σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, δηλαδή οι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί υπάλληλοι. Συγχρόνως, επηρεάστηκαν αρνητικά τα νεαρά ζευγάρια, αλλά και οι οικογένειες, γεγονός που αποδεικνύει ότι αιτία ήταν η οικονομική κρίση».
Αντίθετα, σύμφωνα με τον κύριο Μουζάκη, δεν επηρεάστηκαν οι πιο ακριβοί προορισμοί, όπως οι Η.Π.Α., που όμως εκ των πραγμάτων έχουν μειωμένο αριθμό αποδεκτών, καθώς αφορούν σε υψηλότερα εισοδηματικά στρώματα. Χαρακτηριστικό θεωρεί, εξάλλου, και το γεγονός ότι ο περισσότερος κόσμος προγραμμάτισε τα ταξίδια του την τελευταία στιγμή, περιμένοντας τις προσφορές των ταξιδιωτικών γραφείων.
Εντυπωσιακό, κατά τη γνώμη του, ήταν και το ότι «σχεδόν εξαφανίστηκαν από την τουριστική αγορά οι οργανωμένες εκδρομές συλλόγων του ευρύτερου δημόσιου τομέα». Παρατηρεί ακόμα ότι «έχει πέσει στο εξωτερικό η αξιοπιστία μας και οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες αρνούνται να μας κάνουν κρατήσεις με πίστωση, ζητώντας cash».
Ο ίδιος καταλήγει λέγοντας ότι «με την παρούσα οικονομική κρίση και τη διαχείριση της από τα Μ.Μ.Ε., τίθενται σοβαρά ερωτηματικά για το τι θα συμβεί μετά τον Φλεβάρη, καθώς είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι Γενάρης, Φλεβάρης και Μάρτης είναι νεκρή τουριστική περίοδος. Θα επιβιώσει, άραγε, μεγάλος αριθμός μικρών και μικρομεσαίων τουριστικών γραφείων ή, προκειμένου να επιβιώσουν, θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε απολύσεις».
Αντίστοιχες είναι οι επισημάνσεις και της κυρίας Ρούλας Κρεζία, από το τουριστικό γραφείο «Kritsia Travel», που δραστηριοποιείται κυρίως στην έκδοση εισιτηρίων και στο κλείσιμο ξενοδοχείων, ενώ για οργανωμένα ταξίδια συνεργάζεται με άλλα γραφεία.
Η κυρία Κρεζία, όσον αφορά στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων για τις χώρες της Ευρώπης κατά την περίοδο των γιορτών, τονίζει ότι η μείωση αφορούσε και σε προορισμούς όπως η Πράγα, η Βιέννη και η Βουδαπέστη, που και φθηνοί προορισμοί είναι και τα ξενοδοχεία προσέφεραν μειωμένες τιμές.
Ιδιαίτερα, δε, επισημαίνει το γεγονός ότι φέτος παρατηρήθηκε μια γενικότερη αποφυγή του κόσμου για τα οργανωμένα ταξίδια και μια στροφή προς τα μεμονωμένα, μέσα από αναζήτηση φθηνών λύσεων διαμονής με χρήση του Internet. Αυτό η ίδια το αποδίδει και στο ότι «στις φετινές γιορτές ταξίδεψε, ως επί το πλείστον, ένας κόσμος ηλικιακού επιπέδου 30-45 ετών -όχι οικογενειάρχες- κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες, που έχουν γνώση και του Διαδικτύου και ξένων γλωσσών και αναφορικά με την Ευρώπη δεν έχουν λόγο να προτιμήσουν τα οργανωμένα ταξίδια».
Συγχρόνως, δε, αναφέρει ότι αυτή την περίοδο δεν δούλεψαν καλά ούτε οι γνωστοί ελληνικοί προορισμοί (Ζαγοροχώρια, Πήλιο, Καρπενήσι). Καλύτερα πήγαν οι κοντινοί προορισμοί, όπως Ναύπλιο, Λουτράκι κ.α..
Επίσης, σημειώνει ότι σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια καλή ανταπόκριση είχαν προορισμοί όπως η Κωνσταντινούπολη, η Συρία, η Ιορδανία και η Ιερουσαλήμ, που θεωρούνται φθηνοί προορισμοί, όπου κανείς μπορεί να συνδυάσει το ταξίδι με φθηνές αγορές, καθώς και το Μπάνσκο της Βουλγαρίας, όπου είναι πιο φθηνά από τα χιονοδρομικά κέντρα, της Ελλάδας.
Κατά τη γνώμη της κας Κρεζία, το 2011 θα είναι χρονιά που, πέρα από τη μείωση της τουριστικής κίνησης, θα υπάρχει ενίσχυση εκείνης της πλευράς των πελατών που θα είναι πιο «ψαγμένοι» ως προς τις επιλογές τους και αυτό θα πρέπει να το λάβουν υπ' όψιν τους τα ταξιδιωτικά γραφεία στους προγραμματισμούς τους.