Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Νομοσχέδιο υπ. Υποδομών: Συμβάσεις παραχώρησης ή μετοχοποίηση των αεροδρομίων, πλην «Ελ. Βενιζέλου»

Συμβάσεις παραχώρησης ή μετοχοποίηση για όλα τα αεροδρόμια της χώρας – πλην του «Ελ. Βενιζέλος» – προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που εισήχθη χθες στην Διαρκής Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.


Το νομοσχέδιο προβλέπει την παραχώρηση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα των δικαιωμάτων που αφορούν στη διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση κάθε ΑΕΔΑ, καθώς και των χώρων ή χρήσεων που γειτνιάζουν με τα κρατικά αεροδρόμια.

Σύμφωνα με αρμόδια στελέχη του υπουργείου Υποδομών, ήδη έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους σημαντικά επενδυτικά σχήματα, όπως μεγάλες εταιρίες διαχείρισης αερολιμένων της Ευρώπης είτε απ’ ευθείας είτε μέσω εταιριών συμβούλων.

Όπως εξηγούν, πέραν των δεδομένων δημοσιονομικών αναγκών και της ανάγκης μείωσης του κόστους του προϋπολογισμού, η χώρα έχει μεγάλη ανάγκη από πόρους για την ανάπτυξη των περιφερειακών αερολιμένων, οι οποίοι, ωστόσο, απλώς δεν υπάρχουν.

«Είναι ενδεικτικό»,

επισημαίνουν τα ίδια στελέχη, «ότι μόνο για την ανάπτυξη του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και την δημιουργία του νέου αερολιμένα στο Καστέλλι της Κρήτης χρειαζόμαστε πάνω από δύο δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ πρέπει να βρούμε άλλο ένα δισ. για επενδύσεις και βελτιώσεις στα περιφερειακά».

Το πλάνο του υπουργείου Υποδομών προβλέπει δύο φάσεις. Στην πρώτη, κατ’ εφαρμογή του κατατεθέντος νομοσχεδίου, θα δημιουργηθούν ανώνυμες εταιρίες διαχείρισης αερολιμένα (ΑΕΔΑ), με μόνο μέτοχο το δημόσιο. Υπό την σκέπη των ΑΕΔΑ, αρμόδια για τις οποίες θα είναι τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών, θα μπορούν να τεθούν ένα ή και περισσότερα αεροδρόμια.

Φερ’ ειπείν, όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές, θα μπορεί να δημιουργηθεί ένα σχήμα με ένα αεροδρόμιο, που παρουσιάζει έντονη επιβατική κίνηση, όπως π.χ. αυτό της Κέρκυρας, το οποίο θα συνοδεύεται από ένα ή και περισσότερα με χαμηλότερο μεταφορικό έργο, όπως αυτό της Αστυπάλαιας.

Στη δεύτερη φάση, και συγκεκριμένα τον Μάρτιο, θα προσληφθεί οικονομοτεχνικός σύμβουλος, ο οποίος και θα εκπονήσει μελέτη για την τελική μορφή που θα έχει κάθε ΑΕΔΑ.

Στη συνέχεια, θα αναλάβει πρωτοβουλία για την εφαρμογή της μελέτης η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, καθώς θα έχει δύο επιλογές. Είτε τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για συμβάσεις παραχώρησης με ενδιαφερόμενους επενδυτές είτε την ένταξη στρατηγικού εταίρου στο μετοχολόγιο των εταιριών. Το πιθανότερο είναι να δούμε ένα μείγμα από τις δύο επιλογές, όπως, εκτιμάται.

Κάθε ΑΕΔΑ θα καταρτίσει στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο, ενώ θα υφίσταται έλεγχο από ορκωτούς λογιστές. Μάλιστα, οι υπάλληλοι των αεροδρομίων που θα παραχωρηθούν ή θα μετοχοποιηθούν θα συνεχίσουν να εργάζονται έως και κατά μέγιστο για δύο χρόνια στις θέσεις τους, ενώ στη συνέχεια είτε θα επιστρέψουν στην ΥΠΑ είτε θα μεταταχθούν σε άλλες κρατικές υπηρεσίες, εάν κριθούν υπεράριθμοι.

Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών τονίζουν ότι, κατά τα δεδομένα της αεροπορικής αγοράς, θεωρείται καλή ένδειξη βιωσιμότητας μίας επένδυσης η εξυπηρέτηση δύο εκατομμυρίων επιβατών κατ’ έτος.

Επίσης, οι ίδιες πηγές σημειώνουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού των αερολιμένων της χώρας, οι υποδομές των οποίων δεν επαρκούν πλέον στις περισσότερες των περιπτώσεων για τις σύγχρονες ανάγκες, γεγονός που καθιστά την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων επιτακτική, λόγω ανεπαρκούς χωρητικότητας και χαμηλού επιπέδου υπηρεσιών και έλλειψης πόρων.

Σημειωτέον ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο αφορά και τα αεροδρόμια μεικτής χρήσης, όπως αυτά της Νέας Αγχιάλου, του Ακτίου, της Σαντορίνης και της Σκύρου.

Το νομοσχέδιο φέρνει και άλλες αλλαγές, καθώς, κατ’ εφαρμογή των σχετικών ευρωπαϊκών οδηγιών, διαχωρίζεται λειτουργικά η εποπτεία από την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, με την δημιουργία Γενικής Διεύθυνσης Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, που θα έχει ως αντικείμενο τις υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας, τις υπηρεσίες επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης και τις υπηρεσίες αεροναυτικών πληροφοριών.

Επίσης, ρυθμίζεται το καθεστώς παροχής επίγειας εξυπηρέτησης σε 34 αεροδρόμια με μικρότερη επιβατική κίνηση, ενώ μεταφέρεται στην ΥΠΑ ένας μικρός αριθμός πρώην εργαζομένων της Ολυμπιακής.

Τέλος, στα «ψιλά γράμματα» του νομοσχεδίου, η Εγνατία Οδός ΑΕ αποκτά και επίσημα την αρμοδιότητα των καθέτων αξόνων του μεγαλύτερου οδικού έργου της χώρας.

http://www.tovima.gr