Ένα ενεργειακά αυτόνομο σκάφος αναψυχής, που να έχει ως… καύσιμό του τον ήλιο προσφέροντας οικονομικά προσιτές περιηγήσεις στις θάλασσες, σχεδίασαν σε παγκόσμια πρώτη δύο Θεσσαλονικείς αρχιτέκτονες. Η Μαρία Μαλινδρέτου- Βήκα και ο Πάνος Βούλγαρης, αρχιτέκτονες στην εταιρεία "Mal-Vi Architects", αποφάσισαν να βάλουν τη δική τους πινελιά στον τομέα της κατασκευής σκαφών αναψυχής, απαντώντας με αυτό τον τρόπο στην ενεργειακή και οικονομική κρίση.
"Διαπιστώσαμε ότι τα μόνα 'πράσινα' σκάφη που υπάρχουν, μόλις 3-4 μοντέλα σε όλο τον κόσμο, είναι παραδοσιακά σκάφη, στα οποία έχουν προστεθεί φωτοβολταϊκά συστήματα", εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ η 29χρονη Μαρία Μαλινδρέτου- Βήκα, κάτοχος μεταπτυχιακού στην Αρχιτεκτονική Πλοίων και Γιοτ.
"Τα σκάφη αυτά δεν προτείνουν καμία σοβαρή σχεδιαστική λύση που να ενσωματώνει τις νέες τεχνολογίες και φυσικά η ενέργεια που παράγεται δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών τους", προσθέτει ο 28χρονος Πάνος Βούλγαρης.
Επίσης, όπως ενημερώθηκαν, το 90% της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά σκαφών αναψυχής καλύπτουν τα μηχανοκίνητα σκάφη, με τα οικολογικότερα ιστιοπλοϊκά να περιορίζονται μόλις στο 10%. "Οι λόγοι είναι πολλοί, με τους κυριότερους να συνοψίζονται στην άνεση, την ευκολία στην πλοήγηση και την ταχύτητα που προσφέρουν τα μηχανοκίνητα σκάφη", εξηγούν.
Κάνοντας τις παραπάνω διαπιστώσεις, οι δύο αρχιτέκτονες αποφάσισαν να προτείνουν ένα σκάφος που να κινείται αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια, να ξεπερνά τις ταχύτητες των ιστιοπλοϊκών σκαφών και να προσφέρει στους επιβάτες αντίστοιχη άνεση με τα μηχανοκίνητα σκάφη.
Το σκάφος που σχεδίασαν, ένα καταμαράν με την επωνυμία "Marvin the Martian", έχει μήκος 15 μέτρα και διαθέτει δύο κινητήρες, έναν ηλεκτρικό και ένα ντίζελ. Ο ηλεκτρικός κινητήρας τροφοδοτείται από τα φωτοβολταϊκά συστήματα του σκάφους (οι μπαταρίες εκτός από τον ήλιο μπορούν να φορτιστούν και με ηλεκτρικό ρεύμα), ενώ ο ντιζελοκινητήρας λειτουργεί συμπληρωματικά σε περίπτωση που ο χρήστης θελήσει να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα ή εφόσον παραστεί ανάγκη.
Με τον ηλεκτρικό κινητήρα το σκάφος μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 5-7 κόμβους, ταχύτητα που αυξάνεται κατά πολύ ανάλογα με τον ντιζελοκινητήρα που θα προστεθεί. Η χρήση του ηλεκτρικού κινητήρα εξασφαλίζει 30 ναυτικά μίλια αυτονομίας (που μπορεί να πολλαπλασιαστεί σε συνθήκες ηλιοφάνειας), ενώ ο συνδυασμός ηλεκτρικού και ντίζελ κινητήρα επιτυγχάνει αυτονομία 487 ναυτικών μιλίων, με την κατανάλωση μόλις 400 λίτρων καυσίμου.
"Ουσιαστικά θελήσαμε να δημιουργήσουμε μία τρίτη κατηγορία, δίπλα στα μηχανοκίνητα και τα ιστιοπλοϊκά σκάφη, που να συνδυάζει την οικολογική λογική των ιστιοπλοϊκών με την άμεση και εύκολη χρήση των μηχανοκίνητων", υπογραμμίζουν.
Στο σκάφος εφαρμόζονται και πρωτοποριακές λύσεις αεροδυναμικής και υδροδυναμικής σχεδίασης, προκειμένου να μειώνεται η αντίσταση από τον αέρα και το νερό και τελικά να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια, ενώ προτείνεται η αξιοποίηση και των κατάλληλων υλικών που να επιτυγχάνει τη μείωση του βάρους του σκάφους κατά 30%.
Η πρόταση διαμόρφωσης των εσωτερικών χώρων που καταθέτουν οι δύο αρχιτέκτονες είναι η ύπαρξη κουζίνας, καναπέ και τραπεζαρίας στο κατάστρωμα, που "λούζονται" με άπλετο φως, και τεσσάρων καμπίνων και δύο μπάνιων στις δύο καρίνες, σχεδιασμός που μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε αγοραστή.
Το σκάφος παρουσίασαν οι δύο αρχιτέκτονες τον περασμένο Σεπτέμβριο στο περίφημο Σαλόνι Σκαφών Αναψυχής του Μονακό, όπου απέσπασαν ιδιαίτερα ενθουσιώδη σχόλια. "Μας προσέγγισαν τρία ναυπηγεία που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να κατασκευάσουν το σκάφος", λένε.
Ωστόσο, η διαδικασία παραγωγής "πάγωσε", γιατί απαιτείται η αναζήτηση επενδυτών. "Φαίνεται πως υπάρχει ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για μία πρόταση χωρίς ιδιαίτερο ρίσκο- το μέσο κόστος κατασκευής του ενεργειακά αυτόνομου σκάφους υπολογίζεται μόλις κατά 10% παραπάνω από ένα απλό μηχανοκίνητο", υποστηρίζουν.
"Διαπιστώσαμε ότι τα μόνα 'πράσινα' σκάφη που υπάρχουν, μόλις 3-4 μοντέλα σε όλο τον κόσμο, είναι παραδοσιακά σκάφη, στα οποία έχουν προστεθεί φωτοβολταϊκά συστήματα", εξηγεί στο ΑΠΕ- ΜΠΕ η 29χρονη Μαρία Μαλινδρέτου- Βήκα, κάτοχος μεταπτυχιακού στην Αρχιτεκτονική Πλοίων και Γιοτ.
"Τα σκάφη αυτά δεν προτείνουν καμία σοβαρή σχεδιαστική λύση που να ενσωματώνει τις νέες τεχνολογίες και φυσικά η ενέργεια που παράγεται δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών τους", προσθέτει ο 28χρονος Πάνος Βούλγαρης.
Επίσης, όπως ενημερώθηκαν, το 90% της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά σκαφών αναψυχής καλύπτουν τα μηχανοκίνητα σκάφη, με τα οικολογικότερα ιστιοπλοϊκά να περιορίζονται μόλις στο 10%. "Οι λόγοι είναι πολλοί, με τους κυριότερους να συνοψίζονται στην άνεση, την ευκολία στην πλοήγηση και την ταχύτητα που προσφέρουν τα μηχανοκίνητα σκάφη", εξηγούν.
Κάνοντας τις παραπάνω διαπιστώσεις, οι δύο αρχιτέκτονες αποφάσισαν να προτείνουν ένα σκάφος που να κινείται αποκλειστικά με ηλιακή ενέργεια, να ξεπερνά τις ταχύτητες των ιστιοπλοϊκών σκαφών και να προσφέρει στους επιβάτες αντίστοιχη άνεση με τα μηχανοκίνητα σκάφη.
Το σκάφος που σχεδίασαν, ένα καταμαράν με την επωνυμία "Marvin the Martian", έχει μήκος 15 μέτρα και διαθέτει δύο κινητήρες, έναν ηλεκτρικό και ένα ντίζελ. Ο ηλεκτρικός κινητήρας τροφοδοτείται από τα φωτοβολταϊκά συστήματα του σκάφους (οι μπαταρίες εκτός από τον ήλιο μπορούν να φορτιστούν και με ηλεκτρικό ρεύμα), ενώ ο ντιζελοκινητήρας λειτουργεί συμπληρωματικά σε περίπτωση που ο χρήστης θελήσει να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα ή εφόσον παραστεί ανάγκη.
Με τον ηλεκτρικό κινητήρα το σκάφος μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 5-7 κόμβους, ταχύτητα που αυξάνεται κατά πολύ ανάλογα με τον ντιζελοκινητήρα που θα προστεθεί. Η χρήση του ηλεκτρικού κινητήρα εξασφαλίζει 30 ναυτικά μίλια αυτονομίας (που μπορεί να πολλαπλασιαστεί σε συνθήκες ηλιοφάνειας), ενώ ο συνδυασμός ηλεκτρικού και ντίζελ κινητήρα επιτυγχάνει αυτονομία 487 ναυτικών μιλίων, με την κατανάλωση μόλις 400 λίτρων καυσίμου.
"Ουσιαστικά θελήσαμε να δημιουργήσουμε μία τρίτη κατηγορία, δίπλα στα μηχανοκίνητα και τα ιστιοπλοϊκά σκάφη, που να συνδυάζει την οικολογική λογική των ιστιοπλοϊκών με την άμεση και εύκολη χρήση των μηχανοκίνητων", υπογραμμίζουν.
Στο σκάφος εφαρμόζονται και πρωτοποριακές λύσεις αεροδυναμικής και υδροδυναμικής σχεδίασης, προκειμένου να μειώνεται η αντίσταση από τον αέρα και το νερό και τελικά να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια, ενώ προτείνεται η αξιοποίηση και των κατάλληλων υλικών που να επιτυγχάνει τη μείωση του βάρους του σκάφους κατά 30%.
Η πρόταση διαμόρφωσης των εσωτερικών χώρων που καταθέτουν οι δύο αρχιτέκτονες είναι η ύπαρξη κουζίνας, καναπέ και τραπεζαρίας στο κατάστρωμα, που "λούζονται" με άπλετο φως, και τεσσάρων καμπίνων και δύο μπάνιων στις δύο καρίνες, σχεδιασμός που μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε αγοραστή.
Το σκάφος παρουσίασαν οι δύο αρχιτέκτονες τον περασμένο Σεπτέμβριο στο περίφημο Σαλόνι Σκαφών Αναψυχής του Μονακό, όπου απέσπασαν ιδιαίτερα ενθουσιώδη σχόλια. "Μας προσέγγισαν τρία ναυπηγεία που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να κατασκευάσουν το σκάφος", λένε.
Ωστόσο, η διαδικασία παραγωγής "πάγωσε", γιατί απαιτείται η αναζήτηση επενδυτών. "Φαίνεται πως υπάρχει ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για μία πρόταση χωρίς ιδιαίτερο ρίσκο- το μέσο κόστος κατασκευής του ενεργειακά αυτόνομου σκάφους υπολογίζεται μόλις κατά 10% παραπάνω από ένα απλό μηχανοκίνητο", υποστηρίζουν.