Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

BP, Halliburton και Transocean συνυπαίτιοι στην καταστροφή

Λάθη και παραλείψεις της BP και των εταίρων της οδήγησαν στη δημιουργία της μεγαλύτερης πετρελαιοκηλίδας στην ιστορία των ΗΠΑ και την τεράστια οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού, σύμφωνα με πόρισμα επιτροπής του Λευκού Οίκου.

"Είτε με πρόθεση είτε χωρίς, πολλές από τις αποφάσεις που έλαβαν η BP, η Halliburton και η Transocean, οι οποίες αύξησαν τον κίνδυνο ανατίναξης της Μακόντο, εξοικονόμησαν σαφώς για τις εταιρίες αυτές σημαντικό χρόνο (και χρήμα)", αναφέρεται στην έκθεση που θα δοθεί την ερχόμενη εβδομάδα ολόκληρη στη δημοσιότητα. Ακόμη επισημαίνεται ότι αν δεν υπάρξουν μεταρρυθμίσεις στη βιομηχανία από μέρους της κυβέρνησης, τα λάθη, πιθανότατα θα επαναληφθούν.

Για την έκρηξη στις 20 Απριλίου που προκάλεσε ρήγμα στην πετρελαιοπηγή Μακόντο επιρρίπτονται ευθύνες στις ανεπάρκειες του μάνατζμεντ.

Συμπεραίνεται ότι δεν αποτέλεσε μεμονωμένο περιστατικό αλλά επισημαίνεται ότι "οι ριζικές αιτίες είναι συστημικές και, απούσης μιας σημαντικής μεταρρύθμισης τόσο στις πρακτικές της βιομηχανίας όσο και στην κυβερνητική πολιτική, μπορεί να επαναληφθούν".

Περιγράφονται τα μεγαλύτερα λάθη της BP, της Halliburton που επέβλεψε το τσιμέντωμα της πετρελαιοπηγής και της Transocean, ιδιοκτήτριας και διαχειρίστριας της εξέδρας άντλησης Deepwater Horizon.

Η BP χρεώνεται για το ότι δεν χρησιμοποίησε τσιμέντο αποτελεσματικό για την παρεμπόδιση διαρροής πετρελαίου και αερίου από την πετρελαιοπηγή. Είναι επίσης υπόλογη για διάφορες αποφάσεις που έλαβε καθώς προσπάθησε προσωρινά να εγκαταλείψει την πετρελαιοπηγή Μακόντο. Η απόφαση της BP να μετακινήσει λάσπη στον κινητό σωλήνα προτού βάλει μια τσιμεντένια τάπα ή άλλο εμπόδιο "αύξησαν αχρείαστα και ουσιαστικά τον κίνδυνο μιας έκρηξης".

Η έκθεση επαναλαμβάνει τις προηγούμενες επικρίσεις της επιτροπής για τη δουλειά που έκανε η Halliburton με το τσιμέντο. Τα έγγραφα της Halliburton αφήνουν σαφώς να εννοηθεί πως η εταιρία μπορεί να έρριψε τσιμέντο μέσα στην πετρελαιοπηγή προτού λάβει οποιαδήποτε δοκιμαστικά στοιχεία που θα έδειχναν ότι θα ήταν σταθερή, ανέφερε η έκθεση.

Η Halliburton αμφισβήτησε τις κατηγορίες της επιτροπής για τον έλεγχο του τσιμεντώματος.

Η Transocean και η BP επιπλήττονται επειδή δεν είχαν μια εσωτερική διαδικασία διερμηνείας αρνητικών δοκιμών πίεσης, τις οποίες οι εργαζόμενοι στην Deepwater Horizon παρερμήνευσαν. Επιπλέον απέτυχε να μεταδώσει στο πλήρωμα τα μαθήματα που είχε λάβει από ένα παρόμοιο περιστατικό σε μια από τις εξέδρες της εταιρίας που παραλίγο να οδηγήσει σε ένα δυστύχημα στη Βόρεια Θάλασσα, τέσσερις μήνες πριν από το δυστύχημα στο Μακόντο.

Απαντώντας στην έκθεση, η Transocean είπε πως οι εργαζόμενοι της εταιρίας ήταν "καλά εκπαιδευμένοι" και θεωρούνταν από τους καλύτερους στη δουλειά αυτή καθώς και ότι οι τελικές διαδικασίες στην εξέδρα καθοδηγούνταν από μηχανικούς της BP.

"Στη βάση των περιορισμένων πληροφοριών που είχε στη διάθεσή του, το πλήρωμα της Transocean έκανε τις κατάλληλες ενέργειες προκειμένου να ελέγξει την πετρελαιοπηγή", δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρίας.

Η επιτροπή ανέφερε πως οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ δεν διαθέτουν την εξουσία, τους πόρους και την πραγματογνωμοσύνη προκειμένου να αποτρέψουν λάθη ασφαλείας.