Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Πώς μεταφέρουμε με ασφάλεια το ποδήλατό μας;

Στο Ηράκλειο όλα είναι θέμα μόδας. Σε ποια café και bar θα πάμε, τί ρούχα θα φορέσουμε, που θα πάμε διακοπές. Κάποιες φορές όμως αυτή η μόδα μπορεί να είναι πάρα πολύ οφέλιμη. Έτσι έχουμε δει τους τελευταίους μήνες να έχει αυξηθεί δραματικά ο αριθμός των ανθρώπων που χρησιμοποιούν ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Είτε καθημερινές είτε αναψυχής. Για πάρα πολλά χρόνια όταν χρησιμοποιούσες ποδήλατο σε κοιτούσαν σαν εξωγήινο. Τώρα ευτυχώς ελέω της μόδας όλοι αλλάζουν νοοτροπία. Ελπίζω μόνο να μην είναι κάτι παροδικό και εφήμερο όπως όλες οι μόδες.


Και επειδή η χρήση του ποδηλάτου δεν περιορίζεται μόνο στο μήκος της παραλιακής και του μόλου, έχουν αυξηθεί πάρα πολύ τα αυτοκίνητα που είναι εφοδιασμένα με σχάρες μεταφοράς ποδηλάτου. Επίσης είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε τις εναλλακτικές λύσεις για να μην αποχωριστούμε το ποδήλατό μας στο νησάκι ή στο χωριό στο βουνό. Το άρθρο λοιπόν αυτό είναι αφιερωμένο στη μεταφορά ποδηλάτου με αυτοκίνητο παρουσιάζοντας τις πιο δημοφιλείς λύσεις, αλλά και τις προσωπικές εμπειρίες του γράφοντος.

Η αγορά προσφέρει πολλές επιλογές από πολλούς κατασκευαστές, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα τιμών, αλλά και ποιότητας. Αρχίζοντας λοιπόν από την πιο ακριβή, αλλά και την πλέον σταθερή και ασφαλή λύση, βρίσκουμε τις σχάρες που προσαρμόζονται στον κοτσαδόρο. Η εφαρμογή τους είναι πολύ εύκολη, τα ποδήλατα τοποθετούνται με μικρή προσπάθεια και το πιο σημαντικό είναι πολύ σταθερά. Οι σχάρες που υπάρχουν στην αγορά μπορούν να δεχτούν από 2 έως 4 ποδήλατα και μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες: αυτές που δέχονται τα ποδήλατα σε μια βάση και διαθέτουν φώτα, φλας και χώρο για την πινακίδα (Εικόνα 1) και αυτές που τα ποδήλατα στηρίζονται από τον σκελετό (Εικόνα 2). Η πρώτη λύση βέβαια είναι η πιο σταθερή, αλλά και η αισθητά πιο ακριβή αν υπολογίσουμε και το κόστος του κοτσαδόρου (μπορεί να πλησιάσει και τα 1000 Ευρώ και δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 300 – 400 Ευρώ). Οι πιο σωστά σχεδιασμένες διαθέτουν σπαστό αρμό για να μπορούν να γύρουν και να ανοίξει κανονικά η πόρτα του χώρου αποσκευών (Εικόνα 3). Οι δύο αυτές λύσεις ενδείκνυνται για μεταφορές σε μεγάλες αποστάσεις, αφού το μόνο που χρειάζεται να προσέχουμε είναι το αυξημένο μήκος του αυτοκινήτου μας και το επιπλέον βάρος εκεί πίσω και μακρυά από το κέντρο μάζας.

Η επόμενη λύση από πλευράς κόστους αλλά και σταθερότητας είναι οι σχάρες οροφής (Εικόνα 4). Αυτές προϋποθέτουν την ύπαρξη οριζόντιων μπαρών και τοποθετούν τα ποδήλατα κατά μήκος της οροφής του αυτοκινήτου. Τα ποδήλατα τοποθετούνται σχετικά εύκολα και στερεώνονται από τον σκελετό και τις ρόδες (Εικόνα 5) ή ειδικά για ποδήλατα δρόμου από το σκελετό και τον άξονα του μπροστινού πιρουνιού (Εικόνα 6). Κάποιες επώνυμες σχάρες διαθέτουν και σύστημα ασφάλισης για να εξαληφθεί ο κίνδυνος κλοπής. Κι εδώ, όπως και στην πιο πάνω κατηγορία, η αγορά διαθέτει πάρα πολλές λύσεις με ποιότητα και τιμές που ποικίλουν. Έτσι μπορούμε να βρούμε σχάρες από σίδερο με πολύ χαμηλές τιμές (~15 Ευρώ), αλλά και σχάρες από αλουμίνιο, με κλειδωνιά και μελετημένες αεροδυναμικά οι οποίες μπορεί να στοιχίζουν έως και δέκα φορές παραπάνω! Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προσθέσουμε και το κόστος για τις οριζόντιες μπάρες οροφής στις οποίες θα στηριχτούν οι βάσεις του/των ποδηλάτων (από ~70 – 300 Ευρώ ανάλογα με το υλικό και την ποιότητα κατασκευής). Αν όμως η μεταφορά γίνεται σε μεγάλες αποστάσεις, με υψηλές ταχύτητες το επιπλέον κόστος αποσβένεται από την μεγαλύτερη αντοχή, τη σταθερότητα και την μικρότερη κατανάλωση. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο μειονέκτημα αυτής της λύσης, καθώς η τοποθέτηση των ποδηλάτων στην οροφή καταστρέφει την αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να αυξάνεται δραματικά η κατανάλωση. Επίσης είναι αυτοννόητο ότι χρειάζεται αυξημένη προσοχή όταν περνάμε κάτω από χαμηλές γέφυρες. Πρέπει να γνωρίζουμε το συνολικό ύψος του οχήματος με τα ποδήλατα για να μην αντιμετωπίσουμε δυσάρεστες εκπλήξεις. Η λύση όμως αυτή προσφέρει αυξημένη σταθερότητα με την μικρότερη επίδραση στη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Η τρίτη λύση είναι και η πιο οικονομική και αυτή που έχει τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Αποτελείται από μια σχάρα που στερεώνεται με υμάντες στην πόρτα του χώρου αποσκευών (Εικόνες 7 και 8). Τα ποδήλατα, συνήθως 2 ή 3, στηρίζονται από τον σκελετό ενώ ένας υμάντας εξαφαλίζει ότι η μπροστινή ρόδα δεν θα περιστρέφεται ελεύθερα. Οι τιμές σε αυτήν την περίπτωση κυμαίνονται από 30 έως περίπου 150 ευρώ ανάλογα με την ποιότητα και το υλικό κατασκευής. Είναι η λύση που ενδύκνειται περισσότερο για μικρές μετακινήσεις , αφού είναι και η λιγότερο σταθερή σε σχέση με τις άλλες, αλλά η διαφορά στο κόστος είναι τόσο μεγάλη που την κάνει πολύ ελκυστική. Πρέπει όμως να έχουμε υπόψιν μας ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την στερέωση της σχάρας, ώστε να είναι κεντραρισμένη καλά και οι υμάντες σφηχτοί, ενώ καλό είναι να κάνουμε ελέγχους αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της διαδρομής μας. Μεγάλο πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι ότι δεν απαιτείται η μόνιμη τοποθέτηση στο αυτοκίνητό μας. Μπορούμε να την τοποθετούμε όποτε θέλουμε να μεταφέρουμε τα ποδήλατά μας και να την αφαιρούμε όταν δεν την χρειαζόμαστε. Μεγάλο μειονέκτημα βέβαια η μειωμένη σταθερότητα που προσφέρει και η αυξημένη προσοχή που απαιτεί κατά την μεταφορά των ποδηλάτων αφού επηρεάζει αρκετά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος.

Από προσωπική πείρα μπορώ να πω ότι η λύση της τοποθέτησης στην οροφή είναι η πλέον προτιμηταία χωρίς να έχω δοκιμάσει τον κοτσαδόρο. Αρχικά χρησιμοποιούσα μια σχάρα των 75 Ευρώ τοποθετημένη στην πόρτα του χώρου αποσκευών (αυτοκίνητο ένα Renault Clio), η οποία δούλευε καλά με ένα ποδήλατο, άσχημα με δύο και απαράδεκτα με τρία. Δύσκολη φόρτωση, πολλές ταλαντώσεις και αλλαγή της δυναμικής του αυτοκινήτου. Επίσης μετά από τρία χρόνια χρήσης άφησε ως ενθύμιο δύο μικρά λακκάκια στη λαμαρίνα στο σημείο μέγιστης καταπόνισης. Εξ ανάγκης η σχάρα αντικαταστάθηκε μαζί με το αυτοκίνητο. Στο νέο (Volvo C30) η ύπαρξη γυάλινης πόρτας απαγόρευε την τοποθέτηση σχάρας και έτσι μονόδρομος ήταν η οροφή, αφού το κόστος για κοτσαδόρο ήταν απρόσητο. Συνολικό κόστος 290 Ευρώ ύστερα από πολύ ψάξιμο, το οποίο συνιστάται λόγω και της ιδιάζουσας μορφής της μικρής αγοράς του Ηρακλείου. Μέχρι στιγμής η εμπειρία χρήσης είναι πολύ καλή, εύκολη φόρτωση, σταθερότητα, ασφάλεια αφού τα ποδήλατα κλειδώνουν, λίγοι αεροδυναμικοί θόρυβοι και μικρή επίδραση στη συμπεριφορά του οχήματος (αρχική Εικονα).

Κάντε λοιπόν την έρευνα αγοράς σας, ορίστε τις ανάγκες σας και τα οικονομικά σας – δεν υπάρχει νόημα για ακριβές λύσεις αν τα ποδήλατα μεταφέρονται από τη Θέρισσο στην παραλιακή και πίσω – αλλά και σκεφτείτε ότι ίσως αξίζει η επένδυση αν οι διαδρομές που θα κάνετε είναι πιο μεγάλες και τα ποδήλατα σας ακολουθούν στις διακοπές σας στο βουνό ή στη θάλασσα.

Καλές βόλτες.

http://podilatakias.gr/